11. svibnja 2024.

Zatvoreni poslovni prostori u zagrebačkoj Ilici

Škola: Osnovna škola Cvjetno naselje, Zagreb
Učenici: Irena Kovačević, Anja Jensterle, Božica Brekalo, Danijela Jantol, Branko Rapaić, Nino Lukić
Nastavnik – mentor: Danijel Jukopila, prof.
Mentor: dr. sc. Milan Ilić – Geografski odsjek PMF
Godina: 2002.



Uvod

U svim gradovima, posebice velikim, dijelovi grada namjenjuju se za poslovne djelatnosti. Poslovne djelatnosti zauzimaju relativno male gradske površine, ali zapošljavaju velik broj stanovnika. S obzirom na ove činjenice, poslovni dijelovi grada lociraju se u prostorima najbolje dostupnosti što znači u središnjim dijelovima grada ili uz terminale i važne prometnice. Od mnoštva poslovnih djelatnosti, trgovina na malo ima najveće značenje. U našem gradu, Ilica je svakako najznačajnija trgovačka ulica. Ističe se kao najduža ulica grada koja od zapadnog ulaza u grad (Vrapče) vodi do samog središta grada (Trg Bana Josipa Jelačića). Tranzicijski procesi posljednjih desetak godina vidljivo mijenjaju izgled i namjenu prodavaonica. Mnogobrojne prodavaonice se zatvaraju, mnoge mijenjaju djelatnost ili vlasnika, ali čitavom dužinom Ilica i dalje ostaje glavnom trgovačkom ulicom grada.



Cilj istraživanja

Glavni cilj ovog istraživanja je analiza trenutačnih procesa koji se događaju u Ilici. Kartiranjem na terenu učenici su izdvojili sve poslovne prostore koji su izvan funkcije te su u razgovoru sa susjedima pokušali saznati njihovu prijašnju namjenu kao i eventualnu buduću namjenu. Radeći na ovakav način učenici su svladali osnovne načine kartiranja i anketiranja te obrade podataka.



Metode istraživanja

1. Kartiranje na podlozi plana grada.

Kartiranje je izvršeno u parovima, a Ilica je bila podijeljena na tri dijela:

        Terminal Črnomerec – Vodovodna ulica
        Vodovodna ulica – Primorska ulica
         Primorska ulica – Trg Bana J. Jelačića

2. Anketiranje zaposlenih u susjednim poslovnim prostorima.

3. Analiza prikupljenih rezultata.

4. Izrada pismenog rada.



REZULTATI

Slika 1. Prikaz poslovnih prostora izvan funkcije u razdoblju od 1. do 5. travnja 2002. godine na podlozi plana grada

Iz prikaza je jasno uočljivo da učestalost pojavljivanja zatvorenih poslovnih prostora raste prema središtu grada. To se objašnjava atraktivnošću lokacije koja za sobom povlači više cijene najamnine odnosno promjenu namjene poslovnih prostora onim tipovima prodavaonica koji nude skuplje i atraktivnije proizvode.

Analiza tipova prodavaonica s obzirom na asortiman pokazuje da dominiraju prodavaonice odjeće i obuće (7) bez prepoznatljive proizvođačke marke koje sve češće ustupaju mjesta poznatim stranim markama proizvoda.. Drugi tip prodavaonica su one namijenjene prehrambenim proizvodima (5) koje se najčešće zatvaraju zbog prekida rada trgovačkih lanaca (pr. Zagrepčanka) ili zbog promjene strukture prodajnog lanca (pr. Konzum). Važan je razlog i gradnja velikih opskrbnih centara na rubovima grada koji nude veći asortiman proizvoda i niže cijene te prodavaonice ” iz susjedstva” gube na značaju. Preostale zatvorene prodavaonice bavile su se prodajom specifičnih proizvoda kao na primjer namještaja, elektroničkih i elektrotehničkih proizvoda ili su se bavile pružanjem osobnih ili ugostiteljskih usluga.

Najčešćim razlogom zatvaranja prostora naveden je prestanak rada poduzeća (15), preuređenje (5) te promjena lokacije prodavaonice (3), a po jedan slučaj čine odustanak od najma i denacionalizacija.

Redni broj Adresa Naziv ili tip prodavaonice Razlog zatvaranja
1.Ilica 24Knjižara informatorDENACIONALIZACIJA POSLOVNOG PROSTORA
2. Ilica Pizzeria KorzoPRESTANAK RADA
3. Ilica 31Sport PlusPREUREĐENJE
4. Ilica KonzumODUSTANAK OD NAJMA
5. Ilica 41Trgovačka radnja BoroPRESTANAK RADA
6. Ilica 45WitboyPREUREĐENJE
7. Ilica 61Mesnica ŠtajcerPRESTANAK RADA
8. Ilica 62Kožna GalanterijaPREUREĐENJE
9. Ilica 63Prodavaonica NadaPRESTANAK RADA
10. Ilica 73Mesnica Mesoprodukt PRESTANAK RADA
11. Ilica 112Sexy Shop PRESTANAK RADA
12. Ilica 189Trgovina Iva PRESTANAK RADA
13. Ilica 130Namještaj Šavrić PRESTANAK RADA
14. Ilica 107Pekarnica i Slastičarnica SuzyPRIVREMENA OBUSTAVA RADA
15. Ilica 136ElektromaterijalPREUREĐENJE
16. Ilica 115Presvlačenje rubljaPRESTANAK RADA
17. Ilica 168Bistro BohemPROMJENA LOKACIJE
18. Ilica 180aKemijska čistionicaPRESTANAK RADA
19. Ilica 166Prodavaonica ZagrepčankaPRESTANAK RADA
20. Ilica 228Tobbaco shopPREUREĐENJE
21. Ilica 181IPR Computer shopPROMJENA LOKACIJE
22. Ilica 209PekaraPRESTANAK RADA
23. Ilica 217AgrariacoopPRESTANAK RADA
24. Ilica 235Prodavaonica ZagrepčankaPRESTANAK RADA
25. Ilica 239KembojaPROMJENA LOKACIJE
Tablica 1. Adresa, naziv ili tip prodavaonice te razlog trenutačnog zatvaranja


ZAKLJUČAK

Ilica je glavna zagrebačka trgovačka, odnosno poslovna ulica. S obzirom na morfološki oblik koncentracije poslovnih djelatnosti, ona čini poslovnu zonu u obliku trake (ribbons).To znači da zonu čini glavna ulica i manje ulice okomite na nju. Ovakav oblik koncentracije nastaje spontano u ranijim fazama razvoja grada.

Čitavom dužinom Ilice uočljive su intenzivne promjene u poslovnim prostorima:

  1. zatvaranje prodavaonica zbog propasti poduzeća i nemogućnosti održavanja konkurentnosti na tržištu
  2. česta prenamjena poslovnih prostora zbog središnje lokacije zone i visokih cijena najamnine koja proizlazi iz atraktivnosti prostora
  3. preuređenje poslovnih prostora u skladu sa suvremenim trendovima uz napomenu da je česta pojava višegodišnjeg zatvaranja poslovnih prostora, posebice onih u vlasništvu grada, koja se prikazuje kao preuređenje, a ustvari se traži novi vlasnik (ili unajmitelj) poslovnog prostora
  4. promjena lokacije prodavaonica ovisno o koncentraciji tipova prodavaonica u pojedinim dijelovima grada
  5. povećanje učestalosti poslovnih prostora prema središtu grada što znači da je središte grada najatraktivnija zona za obavljanje trgovačke djelatnosti

LITERATURA

Vresk M.: Osnove urbane geografije, Školska knjiga, Zagreb 1990.





I ZA KRAJ …………. NEŠTO SASVIM SUBJEKTIVNO


Danijela i Anja :

” Mislim da se dućani zatvaraju zbog loše ekonomske situacije, a sve više ljudi nema novca da si priušte neke skupe dućane”


Božica i Irena:

” Dućani se u Hrvatskoj često zavaraju zbog loše gospodarske situacije. Mnogi ne plaćaju jedni drugima robu koju su naručili, a visoki su i porezi. Zbog toga trgovina za svoju robu drži previsoku cijenu pa građani imaju slabu kupovnu moć.”

Skip to content